El Batan
Voor de geocacher: Op deze route vind je 9 geocaches (5 premium).

Ook een waarschuwing! Aan beide zijden van de toegang tot het waterkanaal zijn borden gezet met "DO NOT ENTER". De wandelaars die me dat lieten weten zijn toch verder gewandeld, en ze hebben het zich niet beklaagd.
MAAR weet dat je dit doet op eigen verantwoordelijkheid.

De wandeling start in Bejia, Monte de Las Mercedes. Het is al een heel avontuur om er met de wagen naar toe te rijden. Vanuit Lugana neem je de TF-12 (Camino de las Mercedes). Aan de kruising met de TF-143 ga je links. Op N28°32.132 W16°18.055 moet je rechts (Camino del Batan). Na veel bochten moet je op N28°32.605 W16°17.901 scherp naar links. Rij verder tot de weg stopt (N28°32.847 W16°18.524). Parkeer daar de wagen.

Deze 4 ā 5 uur durende rondwandeling is niet gemakkelijk, Er zitten stevige klim- en daalpartijen in, en je mag geen hoogtevrees hebben, soms ligt het pad dicht langs de rand van een diepe kloof. De rondwandeling is 5,3 km.

De start ligt net iets boven de parkeerplaats. Je volgt de bergflanken. Dan moet je de berg over. Dit gebeurt in zigzag. Op de top heb je een prachtig uitzicht op Punta del Hidalgo.
De andere kant van de bergflank is veel groener. Er volgt een flinke afdaling. Dan verschijnt het begin van een niet meer gebruikt waterkanaal. Deze volgen we tot op het einde. Af en toe moet je je wat bukken om verder te kunnen, soms gaat het kanaal door de berg en heb je licht nodig. Pas op dat je je hoofd niet stoot tegen het soms lage plafond!

Waar het kanaal eindigt, volg je verder het pad tot bij een steile helling, waar ook een waterleiding naar boven gaat. Ga verder langs de helling, over de leiding, en je zal rechts een steil pad vinden die je terug naar de wagen brengt. Deze klim is de moeilijkste van de hele wandeling.

Trek goede wandelschoenen aan, neem water mee en eventueel wat voedsel. Zorg ook voor een zaklamp, want het kanaal gaat zo'n 50m door de bergwand. Veel wandelgenot!