Ventanas Secretas
Voor de geocacher: Op deze route liggen 2 geocaches.

Je volgt een waterkanaal langs en door een bergflank in de omgeving van Güímar. Deze wandeling is voor ervaren wandelaars. Je mag geen hoogtevrees hebben!
Doe iets aan met lange mouwen, anders kunnen je armen vol met schrammen komen te staan door de weelderige plantengroei. Neem ook een hoofddeksel mee, of een helm. Je moet door enkele tunnels met laag plafond. Zorg ook voor een goed werkende zaklamp. Doe goede wandelschoenen aan, en neem drank en iets mee om te eten.

Deze prachtige wandeling doe je best in gezelschap, en ga met goed weer. Bij nat weer kan het spekglad zijn op de soms hele smalle paden. En als je in de wolken wandelt, mis je de mooiste vergezichten.

Op de TF-28 neem je de afslag ter hoogte van coördinaat N28 17.385 W16 24.111. Deze weg gaat steil naar boven, maar het is te doen met een gewone wagen. Na 2,7km kan je de wagen kwijt op coördinaat N28 17.528 W16 25.663.

Nu volgt het lastigste gedeelte van de wandeling: 160 m klimmen over een afstand van een 900 m. Dan wandel je ongeveer 130 m op een breed pad tot N28 17.592 W16 25.994. Hier moet je naar rechts tot aan het overdekte waterkanaal, die je dan links volgt. Je loopt nu ofwel op het overdekte kanaal, of er net naast. Er zijn nu geen grote hoogteverschillen meer. Wel heb je naast je soms een enorme diepte. En je moet vaak de begroeiing wegduwen om door te kunnen.

Na 1,7 km zie je een bulldozer, die ooit van de bergflank naar beneden viel, en bleef hangen ter hoogte van het waterkanaal. De buldozer is nu vastgemaakt met stalen kabels zodat die niet dieper kan vallen. Net erna gaan we een eerste tunnel in. Lampen aan, en oppassen voor je hoofd.
Zo gaat het verder en verder, een stukje langs de flank, en dan terug in tunnels. Wij gingen door tot aan coördinaat N28 18.120 W16 27.195. Daar heb je een heel mooi zicht op de bergwand waarin de tunnel werd gegraven. We hebben nu zo'n 5 km afgelegd, en er ruim 3 uur over gedaan. Tijd dus om te keren. Je kan nog verder, maar dan moet je andere bronnen raadplegen om te weten te komen waar je uiteindelijk terecht komt.