AI Traffic FS2004 en FSX

AI staat voor Artificiele Intelligentie.
"AI-traffic" is al het verkeer dat je rond jouw toestel ziet bewegen, zowel op de grond, de lucht, en het water.
In multi-player-mode verdwijnt AI-traffic, dan toont FS de toestellen van de personen die mee in de multiplayersessie vliegen.

Om AI te kunnen genereren moet FS over enkele gegevens beschikken.

  • Welke toestellen zien we rondom ons.
  • Van waar naar waar moeten deze toestellen.
AI is scenery (een "bgl"-bestand)
  • Voor FS2004 staat het in de map ...\FS9\scenery\world\scenery met als naam traffic030528.bgl
  • Voor FSX staat het in de map ...\FSX\scenery\world\scenery. Hier heb je verschillende bestanden die beginnen met "traffic".
In een AI-bestand zitten een genummerde lijst met de objecten die moeten bewegen (= vliegtuigen of boten...), een locatielijst en vluchtplannen.

Vanaf FS2004 kunnen meerdere traffic bestanden aangemaakt en gebruikt worden.
FS2004 AI traffic werkt in FSX, maar daardoor werkt de FSX AI traffic niet meer. Je mag ze dus NIET door elkaar gebruiken in FSX.

AI Flight planner
Met het programma AI Flight Planner (AIFP) kunnen we AI traffic bekijken, editeren en maken.
AIFP is freeware.

Installatie aifp_v3.1.13.zip
Dit is eenvoudig. Unzip aifp_v3.1.13.zip in een willekeurige lege map. Dat is het.
Je start het programma op door te dubbelklikken op AIFP3.exe. In dezelfde map vind je de handleiding van het programma.

_____________________________________________________________________________

We gaan nu naar de kern van de zaak, en we bekijken de inhoud van een AI-traffic bestand. Als we snappen wat er in zo een bestand staat, hebben we achteraf geen moeite meer met het AI-gebeuren.

  • Start AIFP op...

  • Open een AI traffic bestand (*.bgl), bvb ...\FSX\Scenery\World\Scenery\trafficAircraft.bgl.
    Het duurt een tijd voor het programma de gegevens verwerkt heeft. Eens klaar worden de drie lijsten gevuld met gegevens. We zien nu een ingevulde flight plan list, een airport list en een aircraft list.
  • Die drie lijsten kunnen we opslaan als drie verschillende tekstbestanden. Dit doen we via files/save fileset as... De bestandsnamen zijn AircraftAircraft.txt, AirportsAircraft.txt en FlightplansAircraft.txt.

    Deze drie bestanden gaan we nu in detail bekijken, zodat we begrijpen hoe deze AI wordt gemaakt.

Aircraft.txt
AC#1,200,"Beech Baron 58"
AC#2,315,"Beech King Air 350"
AC#3,430,"Boeing 737-400"
AC#4,430,"Boeing 737-400 Paint1"
AC#5,430,"Boeing 737-400 Paint2"
...
en zo voort
...

Per lijn wordt er een vliegtuig gedefinieerd die kan gebruikt worden in AI.
We zien drie parameters per lijn:

  • AC#3 = Aircraftnummer.
    In de lijst mogen geen twee dezelfde nummers voorkomen. De nummers moeten elkaar niet opvolgen.
  • 430 = kruissnelheid die het toestel vliegt.
  • "Boeing 737-400" = de naam van het vliegtuig.
    Dit gegeven haal je uit de aircraft.cfg van het vliegtuig dat je wil gebruiken als AI.

    Zoek daarin naar de lijn "title=".
    [fltsim.0]
    title=Boeing 737-400
    sim=Boeing 737-400
    model=
    panel=
    sound=
    Texture=
    ....

Alle gegevens per item moeten op één lijn staan, gescheiden door een komma. Er mogen geen spaties in de lijn zitten, met uitzondering van de naam van het toestel. Deze naam staat daarom tussen dubbele haakjes.

Wil jij een vliegtuig als AI, dan moet dit vliegtuig geïnstalleerd zijn in FS. Maak dan bvb in "aircraft.txt" een nieuwe lijn aan met daarin een uniek volgnummer, de kruissnelheid van het toestel, en de naam van het toestel (title uit aircraft.cfg):
AC#385,430,"Boeing 737-400 SN Brussels".

Airports.txt
Ook hier is de inhoud van het bestand vrij eenvoudig opgebouwd: alle gegevens per item staan op één lijn, gescheiden door een komma. Er staan geen spaties voor of na die komma. Na het sterretje staat wel een spatie.

...
EBAW,N51* 11.36',E4* 27.61',39
EBBR,N50* 54.08',E4* 29.06',184
EBKT,N50* 49.13',E3* 12.53',62
EBOS,N51* 11.93',E2* 51.73',13
...

Per lijn wordt er een luchthaven gedefinieerd. We vinden per luchthaven vier gegevens.

  • EBBR = Code voor de luchthaven.
  • N50* 54.08’
    E4* 29.06’

    Coördinaten van de luchthaven.
  • 184 = Hoogte van de luchthaven in voet.

Je kan de luchthavens verwijderen waarop je nooit vliegt. Zo wordt je airport-lijst veel korter. Maar als je dit doet moet je zeker zijn dat er geen vluchtplannen zijn in flightPlans.txt die vliegen op de door jou verwijderde luchthavens. Omgekeerd kan ook. Staat de luchthaven niet in de lijst, dan kan je die toevoegen. Achteraf kan je dan vluchtplannen maken zodat FS traffic genereert op die luchthaven.

FlightPlans.txt
AC#26,N36968,100%,8Hr,IFR,00:49:10,03:58:39,300,F,5309,KFFZ,04:49:06,07:58:36,290,F,5310,KRYY
AC#2,N31152,14%,8Hr,IFR,01:17:42,04:14:53,140,F,9222,ZSFZ,05:17:38,08:14:49,130,F,9223,ZKPY
AC#21,N35256,43%,12Hr,VFR,04:14:11,09:26:11,095,F,9436,EPRZ,10:14:06,15:26:06,085,F,9437,LFPY
AC#12,N31048,14%,12Hr,VFR,03:21:16,08:32:03,065,F,2626,EFJY,09:21:21,14:32:08,075,F,2625,UUYY
AC#18,N30792,48%,8Hr,VFR,01:18:10,04:31:45,065,F,4854,GOOY,05:18:06,08:31:42,055,F,4855,GUCY
AC#1,N83456,6%,6Hr,IFR,00:59:12,03:12:02,070,F,9337,KACY,03:59:14,06:12:05,060,F,9336,KHKY
AC#26,N59608,23%,6Hr,VFR,01:16:28,03:28:37,315,F,4056,MUBY,04:16:31,06:28:39,325,F,4055,KFTY
...

Een lijn kunnen we in enkele stukken opdelen:
Basis: AC#26,N36968,100%,8Hr,IFR,
Leg 1: 00:49:10,03:58:39,300,F,5309,KFFZ,
Leg 2: 04:49:06,07:58:36,290,F,5310,KRYY

  • AC#26
    Dit vluchtplan is gemaakt voor vliegtuig 26 (zie in aircraft.txt).
  • N36968
    Vliegtuig registratienummer. Dit nummer wordt gebruikt door ATC als callsign als het toestel niet gekoppeld werd aan een maatschappij. Deze code mag maximaal 7 karakters lang zijn.
  • 100%
    Dit vliegtuig zal maar verschijnen in FS als de schuiver in “Options/settings/ ATC/Traffic percent” op 100% staat. Vervangen we de 100 door 50, dan moeten we de schuiver half open zetten om dit vliegtuig te zien in FS. Geldige waarden liggen tussen 1 en 100.
  • 8Hr
    Herhalingsperiode. Om het bovenstaande vluchtplan te vliegen (heen en terug) hebben we goed 7 uur nodig. Als herhalingsperiode is hier 8 uur ingesteld, dit wil zeggen dat elke acht uur het toestel terug vertrekt van op zijn beginpunt. In ons voorbeeld zal er een vliegtuig vertrekken om 00:49:10, 08:49:10 en 16:49:10. Waarden die hier kunnen ingesteld worden zijn 1,2,4,6,8,12,24 of WEEK.
  • IFR
    We hebben hier te doen met een IFR-vlucht. Je kan hier ook VFR invullen.
Nu komen we aan de gegevens die een vluchtplan moeten voorstellen. Een vluchtplan bestaat minstens uit twee delen: de heen en terugvlucht. Bekijken we eens de parameters:
  • 00:49:10
    Vertrektijd
  • 03:58:39
    Aankomsttijd. De tijd die je hier invult moet niet juist zijn. Je hoeft die zelfs niet in te vullen. De compiler berekent zelf de aankomsttijd. Dit kan omdat we in aircraft.txt de kruissnelheid hebben opgegeven.
    Willen we toch een aankomsttijd invoeren die gerepecteerd wordt, dan moeten we voor de tijd het at-teken (@) plaatsen. Dan wordt de kruissnelheid zo aangepast dat het vliegtuig op het ingevulde uur toekomt.
  • 300
    De vlieghoogte in FL. Dit toestel gaat uiteindelijk op FL300 vliegen.
  • F
    F: indien het vliegtuig verbonden is aan een maatschappij dan zal ATC de roepnaam van de maatschappij gebruiken.
    R: ATC gebruikt het registratienummer.
  • 5309
    Het vluchtnummer wordt gebruikt in combinatie met de roepnaam van de maatschappij. Daarom mag vorige parameter niet op R staan.
  • KFFZ
    De bestemming. Het is de code van de luchthaven waar naar toe gevlogen wordt.
    De vertrekluchthaven is de laatste code in de rij, in ons voorbeeld is dit KRYY.

De meeste vluchtplannen bestaan uit een heen- en terugvlucht. Maar het kan ook anders. Je kan ook een vluchtplan maken waar een vliegtuig van A naar B vliegt, van B naar C vliegt, van C naar.... enz. Als laatste vlucht gaat het dan terug naar A.


Tot zo ver deze uiteenzetting. Hopelijk snap je nu waarom je op bepaalde luchthavens vliegtuigen ziet vertrekken of toekomen.

In een volgende uiteenzetting zal ik het hebben over AFCAD.
Per luchthaven moet er een AFCAD-bestand bestaan wil je de vliegtuigen zien waarvoor je vluchtplannen hebt gemaakt. Geen AI zonder AFCAD!